Nakon pasare i guca, Krčka lukom zaplovit će i bragoc

Nakon što su Grad Krk, Turistička zajednica Grada Krka, Jedriličarski klub Plav i Komunalno društvo Vecla, 2011. godine, zajednički uredili i moru prepustili pasaru Bodulku, a naredne godine izgradili repliku stogodišnjeg guca, javila se ideja o vraćanju u Krčku luku još jednog tradicijskog plovila, i to bragoca koji je obilježio povijest otočnog ribarstva.
Riječ je o ribarskoj jedrilici ravnog dna kojom su ribari iz Chioggie više od stoljeća ribarili Sjevernim Jadranom, posebice uz zapadnu obalu Istre, te gradove Krk, Cres i Lošinj, pa su tako i Krčani preuzeli običaj ribarenja tim slikovitim plovilom. Koćarilo se najčešće s dva broda koja su paralelno jedreći vukla za sobom koću, iako se na more odlazilo i samostalno, osobito nakon uvođenja motora kao pogonskog sredstva. Krčki su ribari bragoce u upotrebi zadržali sve do sredine prošlog stoljeća, s time da su oni posljednji iz Krčkog akvatorija iščezli šezdesetih godina.
Naime, zahvaljujući zaljubljenicima u maritimnu baštinu iz Rovinja i Venecije, krčki entuzijasti susreli su predstavnike poznatog venecijanskog udruženja Arzana, također, posvećenog očuvanju i revitalizaciji tradicijskih brodica, koji su izrazili želju da Krčanima poklone stari bragoc, što je unatoč lošem stanju i plastici kojom je bilo presvučeno drvo, ipak, svojom specifičnom formom, u cijelosti zadovoljio očekivanja.
Kako se otprilike u isto vrijeme počela nazirati mogućnost da se dio troškova uređenja dotrajalog broda namiri iz europskih fondova, i to posredstvom projekta Mala barka 2 - Očuvanje pomorske baštine Sjevernog Jadrana, kojeg u sklopu programa Interreg V-A Slovenija-Hrvatska, kao jedan od partnera provodi Primorsko-goranska županija, odlučeno je da se krene u njegovo preuzimanje, a potom i samo uređenje. Tako je s Arzanom zaključen darovni ugovor čime je Grad Krk postao vlasnik bragoca Paoline, dugačkog 9,5 m i širok 2,4 m, a izgrađenog od hrastovine u jednom od brodogradilišta Chiogge.
Temeljem kandidature ovog projekta na županijski natječaj vezan uz program spomenute prekogranične suradnje, za uređenje bragoca iz europskih fondova osiguran je budžet od 70.000,00 kn kojim će se namiriti dio troškova zamjene palube, kao i tzv. mrtve bande. Grad je prihvćanjem ove potpore, ujedno preuzeo i obvezu financiranja svih ostalih izdataka, što je, naposljetku, rezultiralo kretanjem u radove na uređenju trupa, a koji su povjereni majstoru Josipu Mršiću iz Pinezića. Tako su zamijenjeni svi dotrajali dijelovi broda (ašte, korbe, pjane i madiri) za koje se nakon skidanja plastike ispostavilo da su posve neupotrebljivi, a za što je iz Gradskog proračuna izdvojeno nemalih 200.000,00 kn. Ova, prva faza uređenja bragoca izvodila se od svibnja do listopada ove godine, što znači da je brod sada spreman za transport u Malinsku gdje će, u brodogradilištu Franka Kraljića, uskoro krenuti druga serija radova što se imaju financirati sredstvima dobivenim posredstvom projekta Mala barka 2. Završetak radova druge faze planira se sredinom naredne godine, što znači da se porinuće novouređenog bragoca može očekivati 04. lipnja, kao dio programa proslave Dana grada.
Vođenje ovog jednogodišnjeg projekta povjereno je članu Jedriličarskog kluba Plav Nedeljku Dunatu kojem je svesrdnu stručnu pomoć i podršku, kao dobar poznavatelj tradicijske brodogradnje, pružao krčki brodomaketar Željko Skomeršić.