Međunarodna kulturna suradnja: Otvorena izložba Plavo - Krk Cyanotypen Jörga Heiecka; održana i radionica cijanotipije

U sklopu programa međunarodne kulturne suradnje, 27. kolovoza 2021. godine, u krčkoj Galeriji Decumanus otvorena je izložba cijanotipija njemačkog fotografa Jörga Heiecka, nazvana Plavo - Krk Cyanotypen, čiju organizaciju, u suradnji s pobratimskim Gradom Rockenhausenom, potpisuje Centar za kulturu Grada Krka.

Ova izložba, motivirana sadržajem Sporazuma o bratimljenju, utjelovljuje kontinuitet kulturne suradnje razvijene između dva grada: Krka i Rockenhausena, a započete još 2015. godine krčkim gostovanjem u Muzeju Kahnweilerhaus, i to postavom Miau, miau - što sam ja radila u Prvom svjetskom ratu, kojim je Centar za kulturu dao svoj prilog obilježavanju stogodišnjice od početka Velikog rata. Potom su, 2017., u Krku predstavljene kolekcionarske aktivnosti Daniela-Henryja Kahnweilera, da bi 2018. Krčani u Rockenhausenu, u tamošnjem Muzeju Pachen, zabilježili još jedno uspješno predstavljanje, ovog puta izložbenim projektom Komunicirajmo baštinu, koji je sjedinio četiri različita, ali ipak na mnoge načine međusobno povezana izložbena segmenta u čijoj srži se nazirala igra s lokalnom tradicijom. Kronologiji tih susreta, tijekom 2019. godine, pridružio se i onaj vezan uz gostovanje Rockenhausena izložbom konceptualne fotografije nazvanom Singularities fotografa i fizičara Jörga Heiecka, a koja je u Galeriji Decumanus bila postavljena između 12. i 25. travnja, s time da se između 09. i 16. travnja odvijao i program umjetničke rezidencije u sklopu koje je gostujući autor proveo sedmodnevnu fotografsku akciju, dokumentirajući otočne krajobraze. Naime, bilježenjem krajolika Heieck se bavi još od osamdesetih godina prošlog stoljeća inspiraciju pronalazeći u geometrijskim formama što ih pronalazi u pejzažu, poput brazdi, kamenih granica ili tragova u okolišu. Pejzažni motivi filtrirani kroz njegov objektiv kodiraju se u zanimljive apstraktne obrasce, što znači da takve fotografije nisu opisne, već pozivaju na potragu za onom unutarnjom/spiritualnom biti prikazanog. U tom smislu, otok Krk i njegovi zaista inspirativni ambijenti preneseni u eksperimentalnu fotografsku seriju Plavo - Krk Cyanotypen, najprije su, od 13. lipnja do 18. srpnja 2021. godine, bili prikazani njemačkoj publici, izložbom organiziranom u Muzeju Pachen, nakon čega je na red došao i krčki postav dopunjen (pozivnom) radionicom cijanotipije, danas već gotovo posve zaboravljene fotografske tehnike, a priređenom 26. kolovoza.

Izložbu Plavo - Krk Cyanotypen, ali i ostala nastojanja vezana uz kulturnu suradnju Krka i Rockenhausena, zajednički su predstavili: ravnateljica krčkog Centra za kulturu Maja Parentić, (privremeni) zamjenik krčkog gradonačelnika Franjo Volarić, predstavnica Grada Rockenhausena Jasna Gilbert i autor Jörg Heieck, složivši se kako dva pobratimska grada očekuju još mnoge zajedničke kulturne inicijative, među kojima bi one najskorije trebale uslijediti već u prvoj polovici naredne godine.

Krčka izložba praćena je i bogato opremljenim te suvremeno dizajniranim katalogom koncipiran tako da omogućuje sudjelovanje u raznim međunarodnim projektima, s obzirom na to da sadrži trojezičnu recenziju čija je autorica krčka povjesničarka umjetnosti Bruna Kocijan.

– Doktor fizike i fotograf Jӧrg Heieck, piše Kocijan, boravio je na otoku Krku u sklopu umjetničke rezidencije. U dugim šetnjama s aparatom u rukama otkrivao je impresivan lunarni pejzaž južnog dijela otoka i odabrao ga kao glavnog protagonista serije fotografija Plavo u tehnici cijanotipije. U znanstvenim istraživanjima on se trudi razumjeti i spoznati svijet oko sebe reducirajući ga na  jednadžbe, pa tako slične istraživačke i misaone procese pretače i u fotografiju. Upotreba cijanotipije u ovom je slučaju primijenjena kao sredstvo za apstrahiranje, svojevrsno vizualno destiliranje pejzaža pri čemu se detalji gube i geološki oblici svode na esencijalne obrise. Duboki plavi tonovi karakteristični za cijanotipiju daju radovima notu prozračnosti i fluidnosti, stoga se fotografije odlikuju posebnom slikarskom kvalitetom, na prvi pogled djelujući poput kistom naslikanih baršunastih akvarela. Krajolik oblikovan snažnim utjecajima vjetra, mora i soli, primjećuje Kocijan, na njegovim fotografijama izgleda gotovo imaginarno, bezvremenski, i geografski univerzalno - kao da se može nalaziti na bilo kojem dijelu svijeta. Više od obične razglednice ili putopisne fotografije koja bilježi posebnosti nekog kraja, Heieck u krčkom kršu otkriva višeznačnu sliku krajolika Zemlje. Nabori stijena, valovi na moru i nizovi suhozida postaju strukturalne šablone u čijem ponavljanju pronalazi posebnu estetiku.

Izložba Plavo - Krk Cyanotypen Jörga Heiecka može se razgledati zaključno do 18. rujna, i to svakim danom (izuzev nedjelje), između 10.00 i 12.00 te 19.00 i 21.00 sat, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru, Centru za kulturu Grada Krka, telefonom na 051 220 041 iliti mailom na kultura@gradkrk.net.


Što je cijanotipija?

Cijanotipija predstavlja jednostavan kemijski proces koji je otkrio Sir John Herschel, 1842. godine, koristeći ga za stvaranje preslika bilježaka i dijagrama. Specifičnost tog postupka ogleda se u fotografijama karakteristične prusko plave boje. Istom se tehnikom koristila engleska botaničarka i fotografkinja Anna Atkins koja je taj postupak iskoristila za stvaranje fotograma biljaka. Bavila se proučavanjem paprati i algi čije je fotograme poslije koristila kao ilustracije u svojoj knjizi Photographs of British Algae: Cyanotype Impressions, iz 1843. godine. Ta se knjiga smatra prvom fotografski ilustriranom knjigom. Jeftina i netoksična cijanotipija prvi je potpuni fotografski proces koji ne koristi srebro i koji daje trajnu pozitivnu sliku u različitim tonovima plave boje. Tehnika se temelji na emulziji dviju kemikalija - amonijeva željezo citrata i kalijeva željezo cijanida - kojima se premaže papir ili tkanina. Prusko plava boja smatra se jednim od prvih sintetički dobivenih pigmenata koji je bio popularan među slikarima i umjetnicima. Pigment je, 1706. godine, stvorio njemački proizvođač boje Johann Jacob Diesbach koji je slučajno, eksperimentirajući oksidacijom željeza, dobio prusko plavu boju. Dotad su se u umjetnosti koristili izrazito rijetki prirodni pigmenti plave boje poput prirodnog minerala azurita.