Sto ljeta, tisuću priča: Hotel Marina - stogodišnja dama s krčke rive

Sto godina impresivna je brojka, a upravo stoljeće postojanja sutra slavi hotel Marina. Zamislite samo koliko je gostiju spavalo u njezinim sobama i za koliko je lijepih uspomena s ljetovanja zaslužna ova stara dama s krčke rive.

Niknula je iz ruševina, nagledala se svega, mijenjala ime, prezime i države, ni kriva ni dužna osvanula u fašističkoj propagandi, ali i svjedočila razoružavanju Talijana od strane partizana točno ispod svoje terase '43. godine.

Šetala se rivom - tko bi rekao da jedan hotel to može!  

Marinu je osnovala žena u vrijeme kada se žene nisu usudile ni sanjati o tome da bi se mogle ostvariti i izvan svoja četiri zida. Zanimljivo je da se od 1910. u cijelom svijetu slavi se Dan žena, upravo kada Marica Žic-Klačić, udana Orlić otvara svoj prvi hotel Quarnero, tik uz Mala vrata, na mjestu gdje je danas restoran Corsaro.

Gospođa Marica, zgradu na dva kata je uzela u najam da bi je kasnije otkupila. Nakon što se Krk pripojio Jugoslaviji, Quarnero postaje hotel Jugoslavija, a koju godinu kasnije mijenja lokaciju. Naime, u prizemlju hotela postojao je mlin za masline što je smetalo turistima.

Marija odlučuje kupiti ruševne, napuštene zgrade, pedesetak metara dalje i 1925. godine gradi atraktivni hotel Jugoslaviju. Onaj prethodni prodaje, no kredit za novi je ipak prevelik i dovodi ju u financijske i privatne probleme. Razvodi se, mijenja prezime i novo - Festini ističe na hotelu, nad natpisom Jugoslavija. Godine 1938. hotel završava na dražbi, kupuje ga Ivan Žic, renovira i otvara početkom '40-ih.

Slijede teške ratne godine u kojima opet mijenja ime i postaje Albergo Carnaro jer Mussolinijeva Italija na okupiranim područjima prisilno mijenja nazive ulica, ustanova, firmi. To je i vrijeme kada igrom slučaja završava na naslovnici talijanskog časopisa u trenutku iskrcavanja talijanske vojske. Nekoliko dana kasnije  hotel postaje i  dio scenografije za lažni napad i "herojski 'desant' na obalu", kako u monografiji Hotel Marina, Prvih 100 godina, piše Alan Žic-Teklin.

Nakon Drugog svjetskog rata upravljanje hotelom koji se opet zove Jugoslavija preuzima Opća poljoprivredna zadruga Krk, neiskusna u gospodarskoj grani koja se tek rađa - turizmu, ali i preopterećena vlastitim poslovima. U to vrijeme hotel će zadesiti i požar te će 1956. bit ugrubo saniran kako bi se spasio od dodatnog propadanja. U njemu tada nisu turisti, već su uredi Riječke banke, Služba društvenog knjigovodstva i kinodvorana.

Upravljanje hotelom ubrzo preuzima novoosnovano Ugostiteljsko poduzeće "Krk", temeljito ga renovira  1961. otvara za goste. Hotel Jugoslavija sada ima deset soba te kuhinju i restoran, baš kao i danas, a u godinama koje slijede, točnije 1970. posjetit će ga predsjednik SFRJ Josip Broz Tito sa suprugom Jovankom i izaslanstvom, nakon što otvori aerodrom na Krku.

U 1989. godini hotel preuzima grupacija Zlatni otok i renovira ga (17 soba i 37 kreveta te veliki restoran) i mu mijenja naziv u hotel Marina.

Tijekom Domovinskog rata dijeli sudbinu ostalih hrvatskih hotela. 1991. u Krk dolazi slovačka turistička agencija CK Trgoturs, Pavola Miškova, koja dovodi goste u hotel Koralj, također u vlasništvu Zlatnog otoka, zahvaljujući čemu je poduzeće spašeno od propadanja. Početkom 1998. slovačka grupacija koja se bavi špedicijom postaje vlasnik hotela Dražica, depadanse Lovorka i hotela Marina, a za dvije godine i depadanse Tamaris.

U godinama koje slijede uloženi su milijunski iznosi na renovacije. Hotel Marina temeljito je renoviran 2008. godine te je od objekta s dvije zvjezdice postao butik hotel s četiri zvjezdice u koji se gosti vraćaju. Povodom velike obljetnice i izdavanja monografije razgovarali smo sa sadašnjim vlasnikom, gospodinom Pavolom Miškovom.

“Kada smo ga uzeli, bio je u lošem stanju i radila je samo terasa. Uložili smo nekoliko milijuna u rekonstrukciju. Od 40 kreveta ostalo ih je 20 u deset luksuznih soba", otkriva nam Miškov.

Danas je Marina butik hotel s četiri zvjezdice, ali ono što ga čini posebnim nije luksuz, nego filozofija koju Miškov odlučno brani u vremenu kada turizam gubi na ljudskosti.

“Puno putujem i vidim da je u trendu potpuna depersonalizacija usluge. Mi ipak želimo u drugom pravcu – da gosta dočeka na recepciji osoba, a ne automat, usluži osoblje koje je srdačno. Danas su u svijetu recepcije samoposluge. Emocije nisu u modi, ali nama su važne. Želimo da se gost osjeća kao kod kuće, a da je tome tako, potvrđuju i gosti koji se vraćaju i ostaju po dva tjedna kod nas".

U tome je, dodaje, uvelike doprinijela i posljednja renovacija kroz koju je hotel prošao.

Osim srdačnog domaćinskog pristupa, Marina njeguje i ono najvrjednije što otok nudi – autohtonost. "Nije nam važno da nam na terasi sjedi sto ljudi. Važno nam je da mu možemo ponuditi kvalitetnu lokalnu hranu, pravu jadransku ribu i kvalitetno vino s otoka. Bitno nam je i da je našem personalu ugodno raditi. To stvara dobru atmosferu u hotelu", objašnjava vlasnik.

Voditeljica hotela Tara Matijević, osoba koja se brine da sve funkcionira besprijekorno, dodaje kako veliku ulogu u popularnosti Marine među zahtjevnijim gostima igra i činjenica da je hotel pet friendly.

“Gosti se šokiraju kada čuju da uopće postoji u Hrvatskoj pet friendly hotel s četiri zvjezdice. Odluka da otvorimo vrata kućnim ljubimcima polučila je nevjerojatan efekt i dovela nam jako puno gostiju”, objašnjava Matijević.

Vlasnik hotela za Krk ima riječi hvale, kao i gosti koje iz godine u godinu neprestano dovodi iz svoje zemlje.

“Na Krku se napravilo jako puno. To je prvi zeleni otok, čistoća mu je na vrhunskoj razini. Treba za to čestitati i Vecli i Ponikvama koji zajedno s Gradom idu u dobrom pravcu. Krk, za razliku od drugih otoka, nema problem s vodom, što je velika stvar za turizam. Tu sam 37 godina i doveo sam dosad oko 100.000 Slovaka. Naši gosti su jako zadovoljni. Ima ih koji dolaze redovito. Iz godine u godinu rastemo na razini firme", otkriva nam vlasnik koji je povodom stote obljetnice hotela Marina odlučio izdati vrijednu monografiju. 

"Knjiga je bilanca sto godina ne samo hotela, nego i turizma u gradu Krku. Zahvaljujući gospodinu Žicu, koji je licencirani turistički vodič  i zaljubljenik u otočku povijest, monografijom smo uspjeli pokazati kako se hotel mijenjao kroz povijest i kako je postao ovo što je danas”, objašnjava Miškov.

Autor monografije Alan Teklin-Žic otkrio nam kako je bilo dosta teško nabaviti gradivo, primjerice fotografiju Tita u hotelu Marina koju je dobio od Muzeja Jugoslavije u Beogradu. Kaže i da je imao odriješene ruke kupovati na internetskim aukcijama pa su neke fotografije, razglednice i tekstovi po prvi puta objavljeni upravo u monografiji Hotel Marina, prvih 100 godina.

Stoljeće Marine priča je o ustrajnosti, preživljavanju, nadi, snalažljivosti, životu. Danas, kada su mnogi hoteli opterećeni brojkama, Marina bira biti drukčija – manja, osobnija, toplija, u potpunosti na usluzi onome koji ju odabere za svoj odmor. “Naš je cilj da gost uživa”, zaključuje vlasnik Pavol Miškov. U tome se krije tihi luksuz ove stoljetne krčke ljepotice – u poštovanju prema gostu.

U fotogaleriji u kojoj se nalaze neke od fotografija iz monografije, pogledajte kako se ovaj stoljetni krčki hotel mijenjao kroz povijest.

Tekst: Marijana Markelić, fotografije preuzete iz monografije Hotel Marina, Prvih 100 godina