Publiku oduševile (gastrabajterske) pustolovine čistačice Vlajne

U sklopu dramskog programa 64. Ljetnih priredbi, 05. kolovoza 2020. godine, na Sceni Zidine, pred solidno popunjenim gledalištem, odigrana je nova (mono)komedija Vla-Vla-Vlajland cabaret, Kazališta Moruzgva.

Ovaj cabaret zapravo je nastavak hit predstave Cabaret preko veze kreirane u koprodukciji kazališnih kuća Kerempuh i Moruzgva. U toj je predstavi posebnu simpatiju publike privukao lik čistačice Vlajne koja se na posebno smiješan način borila za svoju egzistenciju, i u toj borbi doživjela razne spoznaje atipične za vlastitu stereotipnu poziciju. Naravno, sve u svrhu zabave i pouke publici. No, tu je našu narodnu heroinu u obruču patrijarhalnog i tranzicijskog društva, sudbina, kao i mnoge građane naše zemlje, odvela upravo u Njemačku. Ovom epizodom njezinih pustolovina tako su ispraćeni kulturološki nesporazumi i melodramatske zavrzlame koje su je snašle u zemlji snova mnogih gastarbajtera. Kao i svaki cabaret i ovaj je dramaturški bio prošaran satiričnim pjesmicama - gangama. A ono što je bilo posebice zanimljivo jest činjenica da se fabularno predstava dotakla i koronavirusa, fikcionalizacijom stvarnosti objasnivši kako se taj virus zapravo proširio svijetom i kakve je veze s time imala naša pitoreskna Vlajna. Uz to, ovaj cabaret funkcionira i kao svojevrsni hommage velikanki dijalektalne stand up forme Neli Eržišnik.

U ovoj komediji pisca i redatelja Ivana Lea Lema, uloga Vlajne povjerena je Eciji Ojadnić, dok je scenografija djelo Kristijana Popovića, kostimografija Martine Ptičar, koreografija Lea Mujića, a glazba Zvonimira Duspera Dusa.  

Prema redateljevim riječima, Vla-Vla-Vlajland cabaret zapravo je (kolažna) forma koja kombinira storytelling (pripovjedanje), stand up, burlesku i mnoge tipično cabaretske postupke kao što su liberalnost, fragmentarnost, apartnost, satiričnost i provokativnost u izboru tema. U središtu cabareta jedna je arhe/stereo tipična Vlajna koja se hajdučki hrva protiv nekoliko predrasuda uzidanih u nju pogrešnim odgojem, patrijarhalnom (ne)kulturom, nacionalističkom pristupu povijesti i sličnim nastrano nasilnim tradicionalnim i novokomponiranim naivnostima. U tom ratu protiv same sebe i svijeta čije sablje sijeku sve što strši, ona se zdravim razumom i ljubavlju ipak uspjela uzdići iz mentalitetskog kamenjara, postigavši na tom putu i emancipaciju!

U nastavku kazališnog dijela festivala, već u srijedu, 12. kolovoza, slijedi stand up komedija Bolja polovica Vlatka Štampara. Taj popularni komičar već godinama postojano i neumjereno nasmijava ljude, razotkrivajući pritom (vlastito) uvrnuto poimanje svijeta i bogatu maštu napučenu životinjama koje pričaju (glupostima) i zabranjenim perverzijama koje bi se (izvan konteksta) mogle smatrati kaznenim djelom. Za one koji ga nisu probali, Vlatko će ostati nikad pronađeno utjelovljenje svih onih suludih misli koje svatko od nas pomišlja u onom dijelu uma koji s razlogom ignoriramo. A za one koji su ga doživjeli, Vlatko je bio i ostaje ventil sasvim suludih asocijacija koje u kombinaciji s njegovom jedinstvenom i nezamjenjivom manirom neizbježno mame smijeh i čine ga jednim od ponajboljih (stand up) komičara na ovim prostorima.

Financijsku podršku ovogodišnjim Ljetnim priredbama, za čiju se organizaciju već tradicionalno brine Centar za kulturu Grada Krka, pružili su Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Primorsko-goranska županija, Grad Krk i Turistička zajednica Grada Krka.