Povodom izložbe No limits, druženje s kiparicom Smiljanom Polugić

Povodom samostalne izložbe No limits, u Galeriji Decumanus, i to u petak, 11. rujna 2020., s početkom u 19.00 sati, u posljednjoj etapi ovogodišnjeg službenog dijela galerijskog programa, održat će se druženje s krčkom kiparicom Smiljanom Polugić. Izložbu organizira Centar za kulturu Grada Krka, a kustosica je povjesničarka umjetnosti Bruna Justinić, ujedno i autorica recenzije publicirane u katalogu kojeg možete preuzeti u nastavku.

Izložbom će biti obuhvaćena serija minimalističkih skulptura - stiliziranih morskih ježinaca inspiriranih autoričinim iskustvom rada sa slijepim i slabovidnim osobama, a promatračima dostupnih kako u vizualnom, tako i taktilnom smislu, jer u njih je utkan i poziv na aktivno istraživanje površina definiranih prepoznatljivom teksturom Brailleovog pisma (ili njegovom stilizacijom). Kiparskim medijima - gipsu i glini/keramici - ovog će se puta pridružiti i crtački ciklus, koji predstavlja nastavak istraživanja stilizacije jedinstvene forme ježinca, ali u jednoj dimenziji manje.

Višeglasna fuga izvedena u gipsu i glini varijacijama provodi glavnu temu kroz više dionica, primjećuje Bruna Justinić. Prva dionica su crteži kojima se u opus uvodi motiv ježinca. Po prvi puta izloženi crteži u tušu, početak su istraživanja matrice bodlji i tijela morskih ježinaca i jedinstvena prilika da upoznamo stvaralački proces umjetnice. Ona odvažnim pokretima ruke, gradi snažan ritmički volumen gdje svaka dobivena forma uvjetuje onu sljedeću izrađujući misaoni lanac između samih crteža i skulptura. Crteži se polako apstrahiraju do ciklično ispisanih poruka u Brailleovom pismu, pomalo nalikujući na kartografske prikaze. Sljedeća je dionica, nastavlja Justinić, razrada teme u trodimenzionalnom obliku gdje su glatke, snježno bijele kuglaste figure polazište za daljnje istraživanje odnosa formi, te dinamike i ritma koje stvaraju bodlje na zatvorenom tijelu. Čavli zabijeni u meko tkivo skulpture, neka su vrsta pomalo agresivne invazije i prodiranja, oblik kontrolirane destrukcije kojom se izražava jedna od primarnih preokupacija autorice - veza između suprotstavljenih materijala, oblika i tekstura, odnosa mekanog i krhkog, naspram oštrog i čvrstog, većine i (invaliditetom) izdvojenog pojedinca. Iako stvaraju određenu napetost i nelagodu, upravo pomoću čavala se skulptura/ježinac otvara prema prostoru/svijetu... Treća i posljednja faza, zaključuje Justinić, jest dezintegracija, na koncu ostaju samo raspadnute ljušture, zemljani napuknuti skeleti koji čine polje ostataka, poput kakvog arheološkog nalazišta. Do izraza dolazi eliptična morfologija i interes umjetnice za nevidljive pokrete i snagu prirode koja vodi do preobrazbe. Izborom ovalnih formi dragih kiparima 20. stoljeća, poput Barbare Hepworth, Henryja Moorea i Dušana Džamonje, radi suvremenu interpretaciju modernističke skulpture ogoljujući ideju morskog ježinca na njegovu esenciju: krhki oklop i oštri sloj bodlji.

Izložba No limits, ostaje otvorena sve do 25. rujna, a postav je moguće razgledati svakim radnim danom, između 10.00 i 12.00 te 19.00 i 21.00 sat, odnosno uz prethodnu najavu organizatoru, telefonom na 051 220 041 iliti mailom na kultura@gradkrk.net.