Politička alegorija unatoč humoru publiku suočila s ozbiljnim pitanjima

U sklopu dramskog programa 62. Ljetnih priredbi, 13. kolovoza 2018. godine, na Sceni Zidine, pred solidno popunjenim auditorijem, odigrana je nagrađivana satirička komedija Za umrijet od smijeha, kreirana u (ko)produkciji Kazališta Planet art i Teatra Rugatino.

Dramski tekst Laughing Wild (Za umrijet od smijeha) poznatog američkog dramskog pisca i glumca Christophera Duranga nastao je 1987., a kao ishodište poslužio mu je vlastiti stand up nastup prerađen u dramu koja ironično i kritički progovara o američkom društvu kasnih osamdesetih godina prošloga stoljeća. U hrvatskom uprizorenju što ga je režirao Mario Kovač, a adaptirao Marko Torjanac, radnja je prenesena u Hrvatsku, a sadržaji američkog društva, politike i kulture osamdesetih zamijenjeni su prepoznatljivim hrvatskim inačicama i kontekstom koji kritički progovaraju o Hrvatskoj danas. Ova politička alegorija britke oštrice usmjerene prema politici, društvu i religiji, krčkoj je publici donijela zaista originalan žanr kojeg možemo opisati kao spoj satiričke fikcije i znanstvene fantastike, što uz mnogo humora i još više bizarnih situacija postavlja krajnje ozbiljna pitanja o našoj stvarnost iz zamišljene budućnosti. Glavni junaci predstave, dvoje frustriranih, neurotičnih, razdražljivih, uplašenih i izgubljenih ljudi - On i Ona, u maestralnoj interpretaciji Gordane Gadžić i Marka Torjanca, na putovanju u budućnost, međusobnim tiradama, govore o odnosu muškaraca i žena, ljudi i Boga, države i naroda, mržnje i identiteta, s time da ovu fantaziju, u grotesknom finalu, zaključuje pojava Željke Markić što je u teokratskom društvu 2132. godine proglašena sveticom i narodnom heroinom.

Prema riječima redatelja, izvornik Christophera Duranga tematski bi se mogao opisati kao stand up komedija koja se smije nad jalovim pokušajima prosječnih Amerikanaca da pronađu alternativu dekadenciji uspješnog kapitalističkog društva s kraja 20. stoljeća. Međutim, točna definicija ove predstave ipak bi bila stand up tragedija koja nariče nad ostacima države poharane “poduzetničkom” i “dušobrižničkom” grabežljivošću neuspješnog tranzicijskog društva s početka 21. stoljeća. Poduzetnici i dušobrižnici iz prethodne rečenice namjerno su stavljeni pod navodnike (iako im je, uglavnom, mjesto iza rešetaka) jer svakodnevno svjedočimo aferama koje ispadaju kao kosturi iz ormara ili prljavštini koja je četvrt stoljeća metena ispod tepiha umjesto da smo se s tim Augijevim štalama pozabavili dok je bilo vrijeme, i sasjekli ih u korijenu. Zalazeći kroz likove u nedefinirano područje snova, molitvi i nadanja, ova kazališna igra pokušaj je da se prikaže dvoje naših potencijalnih sugrađana koji se ne mogu nositi sa životom u shizofrenom društvu kakvo je hrvatsko danas, opterećeno duhovima prošlosti i kreditima sutrašnjice. U distopijskoj budućnosti njih dvoje su žigosani kao “neprilagođeni” a represivni državni aparat, koji nema nikakvu empatiju, ni socijalnu svijest, vrlo brzo reagira kada treba “locirati, uhititi i transferirati”, i to sve “druge” i “drugačije”. A kojim smjerom stvari u ovome trenutku teku, možda će nam upravo satirična znanstvena fantastika (p)ostati jedini prostor kulturne slobode!

Dramski dio 62. Ljetnih priredbi nastavlja se već 16. kolovoza predstavom za djecu Ježeva kućica nastalom u produkciji Kazališta Smješko, dok kao posljednji ovogodišnji kazališni program, 20. kolovoza, slijedi humorna drama Igra u dvoje Glumačke družine Histrioni.