Ovogodišnje Ljetne priredbe zaključene komedijom Jel´ tako, Zorane?

U završnom poglavlju dramskog programa 65. Ljetnih priredbi, komedija Jel´ tako, Zorane? nastala u (ko)produkciji Kazališta Moruzgva i Kazališta Marina Držića, na Sceni Zidine održana je 23. kolovoza 2021. godine.

Ova zanimljiva predstava rađena je po književnom predlošku virtuoza kratkih priča, Tanje Mravak, koja je minijaturu naslova Jel’ tako, Zorane? napisala upravo za ovu svrhu. Priča, a tako i predstava, u fokusu imaju obiteljski događaj koji razotkriva njihove neuralgične točke iz prošlosti, istovremeno se ispreplećući s aktualnim događajem člana obitelji koji je nehotice izazvao sukob s osobom druge nacionalnosti. Vječno, pa tako i danas, aktualne teme u ovom su tekstu oblikovane uz veliku dozu humora koji se s jedne strane suptilno poigrava s klišejima dalmatinskog mentaliteta, a s druge donosi toplu ljudsku priču o malim, svima nama toliko bliskim, sudbinama o kojima se često ne usudimo govoriti. Upravo je prepoznavanje na ljudskoj osnovi jedna od bazičnih kvaliteta Tanjinog pisma, na čemu inzistira i kazališna forma u adaptaciji i režiji Tamare Damjanović, dok su lica na krčkoj sceni vrhunski iznijeli Barbara Nola, Goran Grgić, Csilla Barath Bastaić, Ivan Čuić i Petra Svrtan. Dodajmo tome kako je scenografija djelo Alme Trtovac, a kostimografija Marite Ćopo, dok je skladateljica Katarina Ranković.

– Jel´ tako, Zorane? obiteljska je priča, možda na trenutke i topla. Jer obitelj je mjesto trajnih trzavica, intenzivnih emocija, zataškavanja, zamjeranja, zajedništva, uzajamnosti; mjesto velikih, neizgovorenih očekivanja. Nigdje tako ne vrije i ne huči, nigdje nije tako tiho, a opet tako glasno kao u obitelji.!To je mjesto gdje se možete skriti, i gdje ništa ne možete sakriti. Obitelj iz ove priče nosi se s netom učinjenim sramotnim činom, a takav ispad jednog njihovog člana dobrano protrese svakoga od njih. Tako okrznuti bivaju ranjivi, njihove se dugogodišnje obrane ruše, a prešućivanja se nespretno artikuliraju u konačno izgovorene riječi. Sramotan čin iz ove priče možda bi ostao i skriven, možda čak ni odseljene kćeri ne bi za njega znale, da netko mobitelom nije snimio njihovog brata kako se na plaži nagurava s dva golobrada mladića druge nacionalnosti. Taj čin ovoj obitelji ne ostavlja previše manevarskog prostora već traži od njih da se okupe, zbiju u kuću i pokušaju sanirati svježu ranu. Ali avaj! Rana će se produbiti, proširiti i umnožiti. Trajni međugeneracijski sukobi, prijenosi trauma, podrazumijevanja, očekivanja, skrivanja, a opet posve organska potreba jednih za drugima utjelovljuje temu koja je, upravo zbog svog kontrasta i njegovog literarnog potencijala, bila krajnje privlačna, kazala je o svome tekstu Mravak.

U dramskom dijelu ovogodišnjeg festivala koji se odvijao od kraja lipnja do kraja kolovoza, krčka je publika, pored netom odigrane, pohodila i sljedeće predstave: Kraljevstvo Moje (Za početnike) Ludens i Exit teatra, Ja, trudnica Kerekesh teatra, Iglica Kazališta Mala scena, Uvijek će nam ostati ljubav Teatra Rugantino, Predsjednici&ca Satiričkog kazališta Kerempuh i FIJI grupe, Plačko Kazališta Mala scena, Fešta Exit teatra, Susjedi Kerekesh teatra i Savršeni partner Teatra Gavran.

Financijsku podršku ovogodišnjim Ljetnim priredbama, za čiju se organizaciju već tradicionalno brine Centar za kulturu Grada Krka, pružili su Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Primorsko-goranska županija, Grad Krk, Turistička zajednica Grada Krka i Vinarija Katunar.