Krčki umjetnici i folkloraši gostovali u gradu Rockenhausenu

U zajedničkoj organizaciji Centra za kulturu Grada Krka, Grada Rockenhausena i Muzeja Pachen, u kompleksu spomenute ustanove poznate po vrijednoj zbirci europske moderne, kao centralni sadržaj projekta međunarodne kulturne suradnje uspostavljene na relaciji Hrvatska - Njemačka, 11. svibnja 2018. godine, otvorena je izložba Komunicirajmo baštinu.

Ovaj nagrađivani projekt, koji je još 2012. godine svoju premijeru imao u Pomorskom muzeju Crne Gore u Kotoru, objedinjuje četiri različita, ali ipak međusobno povezana izložbena segmenta u čijoj biti nailazimo na igru s tradicijom, iako uz krajnje specifične manifestacije. Različitih generacija i profesija kroz različite medije okupljeni autori stvorili su zaista jedinstven poliptih inspiriran motivima krčke povijesne i tradicijske baštine. Vrsni hrvatski brodomaketar Željko Skomeršić ovom se prilikom predstavio postavom Ploviti se mora koji objedinjuje šest minuciozno izrađenih maketa brodova među kojima posebno mjesto zauzimaju one vezane uz europsku maritimnu povijest. Sabina Barbiš i Mario Depicolzuane demonstrirali su dizajnersko-istraživački projekt Zlatne i srebrne točke - vizualizacija pučke glazbe otoka Krka koji integrira suvremeni jezik vizualnih komunikacija i tradicijsku baštinu, bazirajući se pritom na transkripciji jedinstvenog tonskog sustava dvoglasja tijesnih intervala. Njihovo istraživanje započeo je 2010., kolidiravši s uvrštavanjem dvoglasja tijesnih intervala na UNESCO-vu listu nematerijalne baštine čovječanstva. Saša Lončarić, samozatajan akademski slikar, vrsni akvarelista, ciklusom Tišine, pored svojih koloristički bogatih akvarela, predstavio se i jedinstvenim likovnim medijem - vinorelom, tehnikom crtanja vinom nastalom na obalama Mediterana krajem 15. i početkom 16. stoljeća. Naime, nedostatak boja, odnosno njihova skupoća doveli su tada do slikanja pigmentom crvenih vina. Izložbeno-istraživačkim projektom Novi Rorschach Igora Gržetića tako je uhvaćena gradacija od potpune posvećenosti tradiciji, preko različitih evaluacija iste, pa sve do predstavljanja individualnosti koja je barem po načelu društvenog testa njezin nastavak, točnije njezina budućnost. Sve navedeno demonstrira činjenicu kako se baština može različito komunicirati, a bili toga svjesni ili ne, komunikacija (na relaciji tradicija - umjetnik - tradicija - promatrač) neupitno postoji.

Svečanoj atmosferi predstavljanja ovog četverodijelnog projekta sigurno je pridonio i nastup članova Folklornog društva Kornić, koji su, vezujući se uz izložbeni segment Zlatne i srebrne točke, ponovo materijalizirati vizualiziranu pučku glazbu, prenijevši je u tonove, i to glasom i sopilama, a sve kako bi njemačkoj javnosti predstavili jedan od najoriginalnijih glazbenih fenomena, uopće. Izložbu, koja ostaje otvorena sve do 08. lipnja, zajednički su, u društvu prevoditeljice Jasne Gilbert, otvorili ravnateljica krčkog Centra za kulturu Maja Parentić i gradonačelnik Rockenhausena Karl-Heinz Seebald.

Ovom izložbom, istakla je Parentić, složen je mozaik s kojim smo htjeli ispričati priču o nama i našoj baštini, odnosno kojim smo svoju prošlost željeli interpretirati u sadašnjosti, ali za budućnost. Stoga, iznimna nam je čast u Muzeju Pachen, u gradu Rockenhausenu, gradu naših prijatelja, predstaviti autentično povijesno nasljeđe ispričano vizijama krčkih autora, i to Saše Lončarića, Sabine Barbiš, Marija Depicolzuanea, Željka Skomeršića i Igora Gržetića. Saša, inače izniman slikar, dodaje Parentić, svojim akvarelima i vinorelima na hiperrealističan i iznimno kontemplativan način interpretirao je sve ono što nas određuje kao ljude otočnog podneblja. Sabina i Mario krajnje inovativno pozabavili su se jednim od naših najstarijih nasljeđa - onim glazbenim - materijaliziravši dvoglasje tijesnih intervala, dok je Željku maketama povijesnih brodova pošlo za rukom prikazati svu ljepotu života ljudi s mora. Igor, vizualni umjetnik, po vokaciji grafičar, svojim novomedijskim kreacijama, primarno računalnim grafikama i fotografskim eksperimentima, pozabavio se pitanjem istinitosti svakog vizualnog obrasca, jer ono što je prikazano, ono što na nekoj slici vidimo, ne može odgovarati fizičkoj istini, već predstavlja naučen i vizualnom komuniciranju svojstven sustav znakova. Dakle, što li smo kadri vidjeti? San ili javu? Život ili snoviđenje? Prošlost ili budućnost, zaključila je naposljetku Parentić.

Izložbu Komunicirajmo baštinu prati bogato opremljen, dvojezični katalog, u kojem recenziju potpisuje Milica Žužić. Financijsku podršku projektu osigurali su Ministarstvo kulture Republike Hrvatske, Primorsko-goranska županija, Grad Krk, Turistička zajednica Grada Krka i Grad Rockenhausen.

Podsjetimo, uporište za ovakve inicijative pronađeno je u Sporazumu o bratimljenju kojeg su Krk i Rockenhausen potpisali još 2014. godine, obvezavši se pritom na zajednički rad u čijem su fokusu razmjena znanja i iskustava na različitim područjima, kulturna suradnja, te njegovanje osobnih kontakata i prijateljstava. Nedugo nakon što je Sporazum potpisan, s krčke se strane krenulo u pripremanje zanimljivog projekta međunarodne kulturne suradnje temeljenog na izložbi Miau, miau - što sam ja radila u Prvom svjetskom ratu, a čijim je otvorenjem, 25. svibnja 2015. godine, ujedno otpočeo višednevni program kojim je u Rockenhausenu svečano obilježeno zasnivanje partnerstva Krka i Rockenhausena. Izložba postavljena u muzeju posvećenom životu i aktivnostima poznatog njemačkog teoretičara likovnosti i kolekcionara Daniela-Henryja Kahnweilera, pred brojnim posjetiteljima, otvorena je u povodu tamošnje Noći muzeja. Već tada, u razgovoru s njemačkim domaćinima, raspravljena je mogućnost organiziranja uzvratne izložbe, a nakon nešto više od godine dana ta je ideja zadobila i jasne konture. Nastavak te kulturne suradnje Krku je donio prezentaciju (uglavnom kolekcionarskih) aktivnosti Daniela-Henryja Kahnweilera, drugim riječima izložbu kojom je u Galeriji Decumanus, između 08. i 30. travnja 2017. godine, bio obuhvaćen dio impresivne građe Muzeja Kahnweiler, među kojom je posebnu pažnju zaslužila originalna Picassova litografija, inače Kahnweilerov portret. Kroz ta dva netom spomenuta (izložbeno-muzejska) projekta na najbolji su način ostvarene obveze preuzete, kako iz Sporazuma o bratimljenju, tako i iz Povelje o partnerstvu. Kronologiji susreta proizašlih iz tih dviju kulturnih suradnji ostvarenih na relaciji Krk - Rockenhausen, a sve s ciljem očuvanja kontinuiteta, u 2018. godini, pridružuje se i ovo, najrecentnije, gostovanje Centra za kulturu Grada Krka u Rockenhausenu.

  • 1
  • -
  • 2