Izložbeno obilježavanje 40. godišnjice Krčkog mosta

U zajedničkoj organizaciji Centra za kulturu Grada Krka i Udruge antifašističkih boraca i antifašista otoka Krka, u petak, 21. veljače 2020. godine, s početkom u 18.00 sati, u krčkoj Galeriji Decumanus otvara se prigodna fotografska izložba, i to u povodu 40. godišnjice Krčkog mosta (19. 07. 1980. - 19. 7. 2020.).

Otok Krk postao je poluotok izgradnjom velebnog mosta koji ga je spojio s kopnom, piše Maks Peč u Sušačkoj reviji broj 75, navodeći, kako je 19. srpanj 1980. godine u povijesti ostao zabilježen kao ostvarenje sna svih otočana, projicirano u most koji je bio izuzetni graditeljski pothvat, ali i simbol napretka čitave Bodulije.

Nakon brojnih priprema, projekt izgradnje mosta krenuo je osnivanjem samostalne asocijacije kojoj je povjerena organizacija svih građevinskih poslova, točnije Poduzeća za izgradnju mosta kopno - otok Krk, sa sjedištem u Krku. Njezinim direktorom imenovan je Mate Mahulja, tadašnji predsjednik Općine Krk, a čiji je zdušni rad upotpunjavao financijski načelnik, ekonomist Lucijan Braut. U postupku provođenja licitacije za gradnju, najprihvatljivije ponude isporučile su Mostogradnja iz Beograda i Hidroelektra iz Zagreba, a prihvaćen je sistem armiranih lukova preko školja, i to s dva lučna nosača. U konačnici ostvaren je projekt inženjera Ilije Stojanovića iz Beograda (Mostogradnja), specifičan po korištenju premoštenja u dva dijela, s time da je veliki luk te konstrukcije, u rasponu od 390 metara, bio u ono doba najveći na svijetu. Godine 1976., 21. lipnja, dobivena je građevinska dozvola, a beogradsko poduzeće uspjelo je privoljeti zagrebačkog inženjera Stanka Šrama da kao vrsni stručnjak prijeđe u Mostogradnju. Sama izgradnja trajala je četiri godine, a podatci o mostu tada su se mogli pronaći u svim relevantnim svjetskim časopisima. O mostu su, također, snimljeni i mnogi dokumentarci, dok su izgradnji, in situ, svjedočili brojni svjetski priznati stručnjaci. Kako se prilikom njegove izgradnje nisu mogli koristiti uhodani postupci, ispočetka je vladala nevjerica oko uspostave lukova, a s obzirom na njihovu veličinu, izvedivih isključivo korištenjem prednapregnutog armiranog betona. Konzolni način izvedbe zadavao je brige izvođačima, a temeljenje 18 metara pod morem predstavljalo je poseban izazov. No, unatoč svim problemima, izgradnja je dovršena, i most je uspješno pušten u promet! Tim činjenicama dodajmo, na kraju, i izjavu glavnog inženjera Šrama: Usudim se reći da za takvu realizaciju osim ideja, treba solidno znanje, iskustvo, a nadasve velika smjelost. Malo je vjerojatnosti da se ovoj generaciji pruži još jedna prilika takve vrste. Zato je nismo smjeli propustiti!

Izložba u povodu 40. godišnjice Krčkog mosta ostaje otvorena sve do 05. ožujka, a postav je moguće razgledati svakim radnim danim od 10.00 - 13.00 sati ili uz prethodnu najavu organizatoru Centru za kulturu Grada Krka telefonom na 051 220 041 ili mailom na kultura@gradkrk.net.